عیار سیمان چیست ؟

عیار سیمان، مقدار سیمان بر حسب کیلوگرم در متر مکعب ترکیب میباشد.

انواع بتن، ملات ها، دوغاب ها و … از جمله ترکیب هایی می باشند که در آنها سیمان مصرف میگردد.

در کارهای ساختمانی در هر کدام از مراحل برآورد اولیه،

توصیه خرید مصالح و انجام عملیات اجرایی

، احتساب مقادیر مورد نیاز مصالح، از مهم ترین بخش‌های عمل محسوب میشود.

کم کردن هزینه‌ها و مطابقت و همخوانی با مشخصات فنی،

همواره گرفتاری اصلی در اجرای اصولی و مهندسی شده‌است.

سیمان تحت عنوان یکی مطرح ترین مصالح ساختمانی،

در هر بخش از کارهای ساختمانی، برای منطبق ویژگی ها فنی و اجرا نقش عمده‌ای ایفا می کند.

مصرف بیشتراز حد سیمان موجب غیر اقتصادی شدن

و مصرف کم آن سبب خارج شده از ویژگی ها فنی میشود.

اطلاع از عیار سیمان مصرفی درین مورد ها از پیش نیاز های تولید اصولی و مهندسی میباشد.

عیار سیمان مصرفی در بتن

عیار سیمان اصطلاحی میباشد که اکثر وقت ها در ایجاد بتن به کار گیری میگردد.

همانطوری که در مقدمه اشاره شد،

مقدار سیمان برحسب کیلوگرم در هر مترمکعب ترکیب، عیار سیمان گفته می گردد.

او‌لین مشخصه فنی یک بتن مقاومت فشاری آن میباشد. عیار سیمان بتن با مقاومت فشاری آن رابطه مستقیم داراست. اما با توجه به روند ایجاد بتن و واکنش هیدراتاسیون در آن، به نظر می رسد این رابطه یک حد بالایی داشته باشد. به عبارت دیگر با ارتقاء بی نهایت سیمان، به مقاومت بی نهایت دست نخواهیم یافت! با توجه به تجربی می‌توان مقدار تقریبی سیمان موردنیاز بتن برای دست یافتن به یک مقاومت مشخص و معلوم را انتخاب کرد. این رابطه در آیین نامه بتن جمهوری اسلامی ایران و همینطور فصل بتن فهرست بها (ابنیه) آمده میباشد.

درین ارتباط مقاومت بتن بر حسب مگاپاسکال و برای نمونه استاندارد استوانه‌ای میباشد. نتیجه، مقدار سیمان بر حسب کیلوگرم در یک متر مکعب ترکیب، یا این که به عبارتی عیار سیمان میباشد.

fc=(w/10)-9
w=(fc+9)×۱۰

برای مثال برای بتنی با مقاومت مشخصه ۲۵ مگاپاسکال، مقدار سیمان موردنیاز w=(25+9)×۱۰=۳۴۰ کیلوگرم خواهد بود.

علاوه بر این رایج میباشد که بعضاً بتن را با عیار سیمان مصرفی در آن نامگذاری مینمایند. این نامگذاری در مراجع قانونی، اکثر وقت ها برای بتن کم مقاومت و مگر به کار می‌رود. در‌این‌صورت‌ اسم بتن، نشان دهنده مقدار سیمان مصرفی در هر متر مکعب آن میباشد.

عیار سیمان مصرفی در عملیات بنایی

آجرچینی، بلوک چینی، بنایی با سنگ و … از جمله عملیاتی میباشد که در اجرای آن، سیمان به وفور به کارگیری می گردد. اولین نکته در به حساب آوردن عیار سیمان مصرفی درین قبیل امور، اطلاع از حجم ملات مصرفی در آنان میباشد. به صورت معمول در عملیات بنایی به استثتای بنایی با بلوک سفالی، ۳۰ درصد حجم بنایی تحت عنوان حجم ملات در لحاظ گرفته می گردد. این مقدار برای بنایی با سفال ۱۵ درصد میباشد.

برای ایجاد هر متر مکعب بلوک سیمانی یا این که هر متر مکعب بنایی با این بلوک ها، ۱۷۵ کیلوگرم سیمان نیاز میباشد. سیمان موردنیاز برای بنایی با بلوک های بتن سبک (گازی) بسیار کمتر از بلوک های سیمانی میباشد، و ۲۵ کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب بنایی با آن به کار می‌رود.

نکته دوم در احتساب سیمان برای ملات های بنایی، اطلاع از طرح اختلاط و مدل ملات میباشد. ملات های بنایی به دو گونه ماسه سیمان و باتارد، تقسیم بندی میشوند. هر کدام از این ملات ها نیز با توجه به طرح اختلاطشان به چندین جور تقسیم می شوند. عیار سیمان مصرفی در‌این ملات ها به شرح زیر میباشد.

ماسه سیمان ۱:۶ ماسه سیمان ۱:۵ ماسه سیمان ۱:۴ ماسه سیمان ۱:۳ باتارد ۱:۲:۸ باتارد ۱:۲:۱۰
۲۰۰ ۲۲۵ ۲۸۵ ۳۶۰ ۱۳۰ ۱۱۰

عیار سیمان مصرفی در کف سازی، نماسازی، کاشیکاری و موزائیک

معمولا برای کف سازی از مخلوط پوکه (معدنی یا این که صنعتی) و سیمان به کارگیری می‌گردد. در هر متر مکعب از این ترکیب، ۱۵۰ کیلوگرم سیمان به کار می‌رود. برای تولید هر متر مکعب فوم بتن برای کف سازی نیز، میزان ۲۲۵ کیلوگرم سیمان مصرف خواهد شد.

نمای سنگی و کاشیکاری نسبتاًً شبیه به هم بوده و از دوغاب سیمان در اجرای آن به کارگیری میشود. در حالتی که پشت کار برجستگی‌ها و فرو رفتگی‌های نامتعارفی نداشته باشد، ۳ سانتیمتر ضخامت برای آن در لحاظ گرفته میگردد. در هر متر مکعب از این دوغاب ۴۳۰ کیلوگرم سیمان به کارگیری می‌گردد. معمولاً برای سهولت در اجرا، از دوغاب با نسبت آب به سیمان بسیار زیاد به کار گیری می شود، در نتیجه برای جذب آب مازاد و ارتقا سرعت فعالیت، علاوه بر سیمان مصرفی در دوغاب، بعد از هر بار دوغاب ریزی کمی سیمان نیز به پشت کار ریخته میشود. این عمل میزان مصرف سیمان را ارتقا می دهد و به جهت کاهش چسبندگی (پشت کار و سنگ یا این که کاشی) غیر مجاز میباشد.

برای اجرای موزائیک از ملات موزائیک به کارگیری میشود. این ملات در دو جور ۱:۲/۵:۲/۵ و ۱:۲/۵:۲ ساخته می‌گردد. عیار سیمان درین دو جور ملات موزائیک به ترتیب ۳۵۰ و ۴۵۰ میباشد.

عیار سیمان مصرفی در اندود‌ها و بندکشی

اندودهای سیمانی در موقعیت کلی به دو صورت آستر و رویه اجرا می شوند. در اجرای آستر معمولا از ملات ماسه سیمان استفاده شده و بسته به جور ملات، برای محاسبه سیمان مصرفی در آن از جدول بالا می‌توان استفاده نمود. در اجرای شیوه نیز ملات پودر سنگ-خاک سنگ و سیمان، به کار می‌رود. برای هر متر مکعب از این ملات ۳۰۰ کیلوگرم سیمان به کارگیری می‌گردد. سیمان مصرفی درین ملات اکثر اوقات سیمان سفید میباشد.

برای بندکشی سنگ پلاک، کاشی و سرامیک از دوغاب سیمان سفید و پودر سنگ ۱:۴ به کارگیری میگردد. در هر مترکعب از این دوغاب ۴۰۰ کیلوگرم سیمان به کار می‌رود. در بندکشی موزائیک فرنگی نیز از دوغاب سیمان سفید و خاک سنگ ۱:۶ به کارگیری میشود که ۲۲۵ کیلوگرم سیمان در خود دارااست. بندکشی آجر نما نیز با به کار گیری از ملات ماسه بادی و سیمان صورت میگیرد. عیار سیمان مصرفی در دو مدل ۱:۳ و ۱:۴ از این ملات به ترتیب ۳۶۰ و ۲۸۵ کیلوگرم در هر متر مکعب ملات میباشد.

عیار سیمان چیست ؟

بتن آرکا

برای بازدید از سایت دیگر ما اینجا کلید کنید.

با تشکر از دیدن شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *