مقررات ملی ساختمان

هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان

ضوابط ملی ساختمان از طراحان می خواهد طبق اصول مهندسی درج شده در آن به طراحی و محاسبات مبادرت کنند. در ادامه نیز این قانون ها، علاوه بر تحلیل بر ساخت اصولی ساختمان‌ها، سازندگان را ملزم به رعایت ایمنی و بهداشت در منطقه شخصی مینماید. به عبارت دیگر قانون ها ملی ساختمان، به مراد تامین ایمنی، بهداشت، سلامت اشخاص جامعه تدوین شده‌است. علاوه براین تولید بناها با رعایت این ضوابط، مهندسی ساز بودن آنها‌را در پی خواهد داشت.

رعایت این قانون ها در زمان ساخت منجر به حفظ سلامت سازندگان و بعد از ایجاد باعث ارتقا کیفیت و عمر ساختمان‌ها خواهد شد. در صورت رعایت بدون نقص این قانون ها ساکنان ساختمان‌ها نیز در زمان بهره‌برداری از اکثری از مزایای آن از قبیل عایق حرارتی و صوتی بودن ساختمان‌ها منفعت مند خواهند شد. گرچه در برخی موردها ظاهرا این قانون ها دست و پاگیر بوده و هزینه‌های ساخت را ارتقا می دهد البته به طور کلی با کاهش مصرف انرژی، کاهش مخارج نگهداری و مخارج نوسازی ، هزینه سرجمع کمتری به مصرف کننده اصلی تحمیل خواهد کرد.

از لازمه‌های رعایت این قوانین به کارگیری از مصالح و تولیدات استاندارد میباشد. این فرمان نیز به نوبه خویش باعث به استاندارد سازی تولیدهای مربوط به صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی میشود.

قانون های ملی ساختمان و دیگر آیین نامه ها و استانداردها

تفاوت بارز قوانین ملی ساختمان با دیگر مدارک فنی و آیین نامه ها، الزامی بودن اجرای آن‌ها در سراسر میهن میباشد که سبب ساز به ساخت وحدت رویه در صنعت ساختمان میگردد. از طرف دیگر این الزام سبب ساز شده‌است که برخلاف دیگر آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌ها، در متن این ضوابط، راهنمایی و پیشنهاد‌ای وجود نداشته باشد. قوانین ملی ساختمان مختص حوزه‌ و قلمرو خاصی وجود ندارد.

حیطه قانون های ملی ساختمان در جامعه

مقررات ملی ساختمان بر همگی عملیات مربوط به ساختمان از تخریب گرفته تا بازسازی، تعمیر اساسی، توسعه و گسترش و احداث سازه حاکم میباشد. این قانون ها مختص مهندسین ساختمان وجود ندارد، بلکه همانطوری که از عنوان آن مشخص و معلوم میباشد، مقررات ساختمان بوده و همه افرادی که هر گونه ارتباطی با ساختمان دارا هستند، می بایست با آن شناخت داشته و فراگیری هایی هر چند جزئی دراین مورد دیده باشند. یادگرفتن پایه‌ای این ظوابط از پایین ترین تا بالاترین سطح جامعه، تضمین هدف های تدوین آن‌ها‌را درپی خواهد داشت. به عبارت دیگر برای رسیدن به هدف هاس ترسیم گردیده، خلا موجود در نظام آموزشی درباره‌ی مقررات ملی ساختمان نیز، می بایست رفع گردد. نظام مهندسی ساختمان نیز تحت عنوان ارگان اصلی اعمال و کنترل این مقررات، می بایست در فراگیری و رواج آن برنامه مدونی داشته باشد.

قانون های ملی ساختمان و آزمون های نظام مهندسی

این قوانین از منابع آزمون های نظام مهندسی ساختمان برای احراز شرایط اشتغال به فعالیت در حرفه های عمران، معماری وتاسیسات میباشد. ولی به نظر میرسد، در واقع همه مهندسانی که نمره قبولی در‌این امتحان را کسب می کنند، تحت عنوان بازوان اجرایی نظام مهندسی آماده اعمال و کنترل این مقررات نیستند. شناخت فهرست وار بر پنجاه درصد مقررات، و سرعت عمل زیاد در پیدا کردن پاسخ سوال ها، منجر تربیت مهندسی آماده به کار نخواهد شد.

به کار گیری تجاری از این قانون ها و ایجاد کلید واژه نیز یک کدام از دلایل ناکارآمد بودن ساز و کار آزمون در گزینش و تایید صلاحیت مهندسین میباشد. نتیجه مطالعه مفهومی و دائمی به مراد به کار گیری این قانون ها در عرصه ساختمان میهن، تربیت مهندسینی آشنا به مقررات خواهد بود که پروانه اشتغال به کار نیز خواهند داشت. ضعف اکثر فارغ التحصیلان حرفه های مهندسی در باره مقررات ملی ساختمان ناشی از به عبارتی خلا آموشی نقل شده میباشد. فراگیری‌ها و آزمونهای مستمر و پیگیرانه و به روزرسانی اطلاعات مهندسین مشغول به کار نیز می بایست پس آزمون‌ها ادامه داشته باشد. شایان ذکر میباشد که زمان‌های ارتقا پایه، نسبتاًً با این مقررات نامانوس بوده و رابطه اکثر مهندسین بعد از آزمون با مقررات ملی تماما جدا میشود.

ضمانت اجرایی قوانین ملی ساختمان

تعدیل حق الزحمه مجریان و ناظران این ضوابط نیز گام‌بعدی در ضمانت اجرایی آن میباشد. همانطوری که شواهد نشان می دهد، فرآیند فعلی تا حدود متعددی ناکارآمد بوده و با ادامه آن اهداف تهیه و تدوین قوانین ملی ساختمان برآورده نخواهد شد

لیست آخرین ویرایش مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

شماره مبحث

عنوان مباحث
1  تعاریف
۲ نظامات اداری
۳ حفاظت ساختمانها در مقابل حريق
۴ الزامات عمومي ساختمان
۵ مصالح و فرآورده هاي ساختماني
۶ بارهاي وارد بر ساختمان
۷ پي و پي سازي
۸ طرح و اجراي ساختمانهاي بامصالح بنايي
۹ طرح و اجراي ساختمانهاي بتن آرمه
۱۰ طرح و اجراي ساختمانهاي فولادي
۱۱ طرح و اجراي صنعتي ساختمان ها
۱۲ ايمني و حفاظت كار در حين اجرا
۱۳ طرح و اجراي تاسيسات برقي ساختمانها
۱۴ تاسيسات مکانیکی
۱۵ آسانسورها و پلكان برقي
۱۶ تأسيسات بهداشتی
۱۷ لوله كشي گاز طبيعي
۱۸ عايق بندي و تنظيم صدا
۱۹ صرفه جويي درمصرف انرژي
۲۰ علائم و تابلوها
۲۱ پدافند غیرعامل
۲۲ مراقبت و نگهداري

مقررات ملی ساختمان

بتن آرکا

برای بازدید از سایت دیگر ما اینجا کلید کنید.

با تشکر از دیدن شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *