کارایی‌ و‌ روانی‌ بتن

به علت نزدیکی دو معنا ‌کارایی‌ و ‌روانی‌‌ بتن، معمولاً این دو معنا به طور یکسان و به جای هم به کارگیری میگردند که لازم میباشد ناظران ساختمان نسبت به کاربرد این دو مضمون‌ دقت نظر داشته باشند.

‌کارایی‌ (workability) بتن عبارت میباشد از قابلیت و امکان حمل، ریختن، جا انداختن، متراکم کردن و پرداخت بتن که به عواملی همچون ‌روانی‌، شکل قالب، تراکم میلگردها و امکانات مورد به کار گیری بتن ریزی وابسته میباشد.

بدین ترتیب ‌کارایی‌‌ علاوه بر ‌روانی‌ به مورد ها دیگری نیز رابطه دارااست.

‌روانی‌ (consistency) شاخصه ذاتی بتن میباشد که با آزمایش اسلامپ انتخاب میگردد و آنرا امکان جاری شدن بتن تازه می دانند.

مراد از روانی و کارآیی بتن، شکل پذیری بتن میباشد که بوسیله آزمایش اسلامپ بتن اندازه گیری میگردد. کارآیی و روانی بتن تاثیر متعددی در کیفیت و اجرای بتن داراست‌. بتن‌های با کارآیی کم میتوانند سبب تراکم ناکافی بتن و صعوبت در اجرای بتن شوند. اما بایستی دقت داشت در همگی آیین نامه‌های بتن میزان کارآیی بتن محدود شده‌است. به دلیل آنکه کارآیی بالای بتن به منزله به کارگیری زیاد از آب بوده (‌مگر اینکه از افزودنی‌های بتن مصرف شود) و این امر منجر کاهش دوام و مقاومت بتن می‌گردد.
لذا شایسته ترین شیوه برای ارتقاء روانی و کارآیی بتن به کار گیری از روان کننده یا این که فوق روان کننده بتن میباشد. این دستور میتوانند منجر شود فارغ از ارتقا نسبت آب به سیمان منجر سهولت در اجرا و تراکم بهتر و مطلوب بتن شود.

 

اسلامپ بتن

کارایی یکی پارامترهای فیزیکی بتن میباشد که بر استحکام، دوام و همینطور هزینه‌های نیروی فعالیت و ظواهر مال آخری تاثیر میگذارد. هنگامی گفته می گردد بتن دارنده کارایی میباشد که به خوبی در محل مورد نظر قرار بگیرد و به صورت همگن فشرده شود به صورت مثال بدون ریزش و تفکیک. بتن غیر کارایی نیاز به کار و تلاش بیشتری برای فشرده شدن در محل مورد نظر دارااست، همینطور حفرات کندو مانند ‌یا این که کیسه‌های هوایی در محصول نهایی قابل مشاهده خواهد بود.

‌عوامل مؤثر بر کارایی بتن‌

روش بهبود کارایی بتن

کارایی‌ و‌ روانی‌ بتن

بتن آرکا

برای بازدید از سایت دیگر ما اینجا کلید کنید.

با تشکر از دیدن شما

کارایی‌ و‌ روانی‌ بتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *