قالب ستون گرد در مشهد
قالب ستون در مشهد

قالب بندی ستون با مقطع گرد

برای قالب بندی ستون گرد بتنی با قطرهای کوچکتر از 2 متر استفاده از قالب فلزی بتن کمانی امکان پذير نيست و اگر انجام پذيرد با کيفيت پائينی مواجه خواهيم بود، به همين دليل قالب فلزی ستون گرد به صورت خاص ساخته می شود.

معمولا مقاطع ستون های گرد بتنی از دو قسمت 180 درجه تشکيل می گردد و اجزای قالب فلزی ستون گرد بتنی توسط کلمپس فولادی نشکن به يکديگر متصل مي گردند. اين کلمپس ها بسيار مقاوم می باشند و توسط ضربه چکش در محل خود قرار می گيرند.

قالب بندی ستونها :

نظیر قالب دیوار است، پشت بندها معمولاً از چهارتراشهایی با مقطع مربع و به اندازه لزوم و به فواصل معین و مساوی هم ساخته شده و به کمک بستهای فلزی و گوه‌ها محکم می‌شوند. با توجه به زیادی تعداد ستونها، به خصوص در ساختمانهای بزرگ، قالب ستونها را می‌توان به دفعات نسبتاً زیادی مورد استفاده قرار داد. به همین علت باید در طراحی و ساخت آنها دقت کافی به کار بست تا ضمن استحکام کافی، باز و بسته کردن آنها ساده و عملی باشد.

قالب ستونهای گرد به صورت لوله‌هایی با قطر مشخص و از جنس فایبرگلاسهای مسلح شده و یا از اجناسی نظیر آن ، که ضمن استحکام کافی نسبتاً سبک باشد، انتخاب می‌کنند. قالبهای ستونهای گرد را گاهی از چوب نیز می‌سازند. در این حالت عرض صفحات چوبی را به مراتب کمتر از حالت قالبهای ستونهای چند ضلعی در نظر می‌گیرند.

امروزه در ایران، به علت کمبود و گرانی چوب، ساختن و استفاده از قالبهای فلزی برای ستونهای بتنی رایج شده است. این قالب که به دفعات نسبتاً زیادی می‌توان به کار برد و از ورق‌های فلزی با پشت‌بندهایی از نبشی ساخته می‌شوند وزن نسبتاً زیادی داشته و جابجایی آنها دشوارتر از قالبهای چوبی نظیرشان است.