انواع مواد آب بندی استخر و مخازن آب

مواد آب بندی بتن

واترپروف مایع و پودری

مولتی واترپروف

نفوذگر بتن

انواع مواد آب بندی بتن و ساختمان ها

نشت و نفوذ آب در سازه های در حال احداث و ساخته همواره به لحاظ مشکلات بهره برداری ، وضعیت دیداری و دوام سازه ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است . از این رو مجموعه کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ، با بیش از 15 سال سابقه در تعمیر و آب بندی سازه ها ، در راستای ارائه محصولات بهینه  و خدمات تخصصی و اطمینان بخش خود به کارفرمایان و سازندگان محترم، اقدام به معرفی و عرضه محصولات زیر ، به همراه مشاوره و اجرا و آموزش مصرف می نماید. امید است گامی مطمئن در عرصه آب بندی و رفع مشکل پیشروی سازه های ساخته شده و یا در دست احداث برداشته شود.

 پوشش آب بندی بام و تراس ها

WHITCOATE  SP و CHIMEX 125  پوشش های آب بندی سرد اجرا  با انعطاف پذیری بالا با قابلیت اجرا در زیر و روی موزائیک کاری می باشند که از مزایای آنها می توان به چسبندگی خوب ، مقاومت در برابر تغییرات دمایی ، بدون درز بودن ، سهولت اجرا ، کیفیت و دوام بالا ، تنوع رنگ ، و نیز مقاومت در برابر UV اشاره کرد. میزان مصرف محصولات 2 کیلوگرم در مترمربع در دو لایه به همراه مش فایبرگاس می باشد.

 پوشش آب بند روف گاردن و باغچه ها

BROOT 120 یک محصول تخصصی برای آب بندی روف گاردن و باغچه ها ، با قابلیت مقاومت در برابر ریشه گیاهان می باشد. از مزیت ها آن می توان به سهولت اجرا ، بدون درز بودن ، سرد اجرا بودن و دوام بالا اشاره کرد. میزان مصرف2 کیلوگرم در مترمربع در دو لایه می باشد.

 پوشش محافظت و آب بندی نمای ساختمان

SILOX یک پوشش آب بند و محافظتی آب گیریز  بدون رنگ بر پایه سیلوکسان می باشد. از مزایای این محصول می توان به میزان مصرف پایین ، مقاومت در برابر UV ، سرعت بالای اجرا ، بدون تغییر رنگ و دوام بالا اشاره کرد. میزان مصرف 300 تا 500 گرم در مترمربع در دو لایه می باشد.

 پوشش آب بندی کرسی چینی

CRYSTAL 25 و CHIMEX 125 دو محصول پایه سیمانی آب بند می باشند. از مزایای این محصولات می توان به سهولت اجرا ، دوام بالا ، بدون جداشدگی کرسی و دیوارچینی ، بدون درز بودن و سرد اجرا بودن اشاره کرد. میزان مصرف 1.5 کیلوگرم در مترمربع در دو لایه می باشد.

 پوشش آب بندی زیرزمین ها

CRYSTAL 25 محصولی پایه سیمانی برپایه آخرین نسل پوشش های نفوذگر کریستال شونده چند وجهی  می باشد. از مزایای این محصول می توان به مقاومت تا فشار آب 120 بار ، مناسب جهت آب و فاضلاب ، مقاومت در برابر سولفات و کلر ، سرد اجرا و بدون درز بودن ، آب بندی از عمق ( نفوذ 1 سانتیمتر در ماه ) ، آب بندی فعال ، آب بندی فشار منفی و مثبت ، افزایش عمر سازه ، بدون آسیب در برابر ضربه ، ترمیم درز و ترک های موجود و ایجاد شده تا 0.4 میلیمتر اشاره کرد. میزان مصرف 2 تا 3 کیلوگرم در مترمربع در دو لایه می باشد.

CHIMEX 227 محصولی بر پایه آخرین تکنولوژی پلیمری سیمانی می باشد. از مزایای این محصول امکان آب بندی فشار منفی تا 4 بار و فشار مثبت تا 9 بار می باشدو همچنین از سایر مزایای این محصول می توان به قابلیت ایجاد پل بر روی ترک ها ، چسبندگی بالا ، سهولت اجرا ، دوام بالا ، مقاومت در برابر سولفات و کلر اشاره کرد. میزان مصرف این محصول در مترمربع 2.25 تا 2.6 کیلوگرم در مترمربع به همراه مش فایبرگلاس می باشد.

پوشش آب بندی مخازن آب

CHIMEX 127 پوششی دو جزئی برپایه سیمان و اکرلیک با نسبت 2 به 1 می باشد. از مزایای این پوشش می توان به بدون تاثیر بر کیفیت آب شرب ، سرد اجرا ، بدون درز ، انعطاف پذیری بالا ، ایجاد پل بر روی ترک ها ، دوام بالا ، مقاوم در برابر سولفات و کلر ، چسبندگی بالا ، امکان اجرا بر روی بلوک ، آجر ، بتن ، کاشی و سرامیک، امکان اجرای کاشی و سرامیک بر روی آن ، امکان رنگ آمیزی  و تحمل دمای تا 80 درجه اشاره کرد. میزان مصرف 2 کیلوگرم در مترمربع در دو لایه به همراه یک لایه مش فایبرگلاس می باشد.

 پوشش آب بندی مخازن فاضلاب

ACRYFLEX PH 4 محصولی دو جزئی  با  نسبت 1 به 1 با مقاومت شیمیایی بالا می باشد. از مزایای این محصول می توان به چسبندگی بالا ، مقاومت شیمیایی بسیار بالا ، مقاومت در برابر اسید در بازه اسیدیته 2 تا 12 ، ایجاد پل بر روی ترک ها تا 2 میلیمتر ، تحمل تغییرات دمایی از منفی 20 تا مثبت 80 درجه ، چسبندگی فوق العاده ، سهولت اجرا ، بدون درز ، امکان اجرا با ایرلس و مقاوم در برابر UV اشاره کرد. میزان مصرف 2.5 کیلوگرم در مترمربع در 2 لایه می باشد.

 پوشش آب بندی سرویس های بهداشتی

CHIMEX 125 محصولی دو جزئی با نسبت 4 به 1 ، برپایه پودر شبه سیمانی و رزین اکرلیک می باشد. از مزایای این محصول می توان به سردا اجرا بودن ، بدون درز ، چسبندگی بالا ، انعطاف پذیر ،  مقاومت شیمیایی بالا ، دوام بالا ، سرعت و سهولت اجرا می باشد. میزان مصرف 1.5 تا 2 کیلوگرم در مترمربع در دو لایه می باشد.

 

پوشش آب بندی استخر ها

CHIMEX 127 پوششی دو جزئی برپایه سیمان و اکرلیک با نسبت 2 به 1 می باشد. از مزایای این پوشش می توان به بدون تاثیر بر کیفیت آب شرب ، سرد اجرا ، بدون درز ، انعطاف پذیری بالا ، ایجاد پل بر روی ترک ها ، دوام بالا ، مقاوم در برابر سولفات و کلر ، چسبندگی بالا ، امکان اجرا بر روی بلوک ، آجر ، بتن ، کاشی و سرامیک، امکان اجرای کاشی و سرامیک بر روی آن ، امکان رنگ آمیزی  و تحمل دمای تا 80 درجه اشاره کرد. میزان مصرف 2 کیلوگرم در مترمربع در دو لایه به همراه یک لایه مش فایبرگلاس می باشد.

 افزودنی آب بندی ملات در کاشی و سنگ کاری

ADD 1  و DEZOBOND P-2200 محصولاتی تک جزئی بر مبنای پلیمریهای تخصصی برای آب بندی ملات و بتن می باشد. از مزایای این افزودنی ها می توان به انجام آب بندی کامل ، افزایش چسبندگی ملات ، سهولت مصرف ، کاهش ترک خوردگی ، افزایش ضریب الاستسیته و افزایش مقاومت شیمیایی آن اشاره کرد. میزان مصرف ADD 1 ، سه درصد وزن سیمان می باشد و میزان مصرف DEZOBOND P-2200 ، 5 تا 10 درصد وزن سیمان مصرفی می باشد.

 واتراستاپ

واتراستاپ ها برای آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی در سازه های آب بند مانند استخر ، زیرزمین و مخازن استفاده می شود. واتراستاپ ها در تیپ پی وی سی و منبسط شونده به کار گرفته می شوند. واتراستاپ ها با ایجاد سد در برابر عبور آب از درزها باعث آب بندی آن می گردند. برای آشنایی بیشتر با انواع واتراستاپ و روش اجرا به کاتالوگ تخصصی واتراستاپ ها مراجعه فرمایید.

 ملات بندکشی آب بند

DEZOTILE 1000 یک ملات آماده مصرف پایه سیمانی آب بند می باشد که جهت بندکشی آب بندی درزهای کاشی و سرامیک طراحی شده است. از مزایای این ملات می توان به خواص آب بندی بالا ، تک جزئی ، سهولت اجرا ، تنوع رنگ ، دوام بالا و قیمت مناسب اشاره کرد. میزان مصرف این محصول بسته به ابعاد کاشی یا سرامیک و ابعاد درز متفاوت می باشد.

 افزودنی آب بندی بتن

CRYSTAL C 320 یک افزودنی نسل جدید بر مبنای تشکیل کریستال های آب بندی در بتن می باشد. از مزایای این محصول آب بندی دائمی ، رفع ترک های اجرایی و آتی تا عرض 400 میکرون در بلند مدت ، افزایش خواص آب بندی در بلند مدت با ایجاد کریستال های دائمی در ترکیب با اهک آزاد سیمان در بتن بدر مجاورت آب می باشد. میزان مصرف این محصول 2 درصد وزن سیمان مصرفی می باشد.

همچنین DEZOMIX 4500 یک افزودنی بر پایه پودر میکروسیلیس ، فوق روان کننده و الیاف بتن می باشد. از مزایای این محصول افزایش روانی ، افزایش مقاومت در برابر خوردگی ، آب بندی سازه، افزایش قابلیت پمپاژ و سهولت اجرا می باشد. مقدار مصرف این محصول 5 تا 10 درصد وزن سیمان مصرفی می باشد.

  توجه : لطفا جهت  اخذ مشاوره ، مشخصات فنی و قیمت محصولات و اجرا با بخش مهندسی مجموعه کلینیک فنی و تخصصی نوین  بتن تماس حاصل فرمایید.

 بتن آب بند چیست ؟

بتن واترپروف به بتنی گفته می شود که تمهیدات لازم
برای آب بندی در آن لحاظ شده باشد. از جمله این تمهیدات استفاده از افزودنی مایع
یا پودر واترپروف می باشد. پودر های آب بند دارای انواع مختلفی می باشد. از جمله
پودرهای باکفیت واترپروف محصول
 Dezoseal
G-330
 می باشد. همچنین می توان از انواع پوشش های پودری واترپروف نیز
برای آب بندی سازه های بتنی استفاده نمود که در زیر به آنها اشاره شده است.

 

حفاظت و آب بندی بتن

بتن با وجود خصوصیات منحر به فردی که باعث گردیده به
عنوان پر مصرف ترین ماده ساختمانی به شمار آید دارای خصوصیاتی می باشد که حفظ
شرایط بهره برداری و دوام آن مستلزم
   رعایت اصول حفاظت می باشد.

پر واضح است عمده مشکلات بتن را از منظر دوام می توان
به نفوذپذیری بتن در برابر گاز و آب نسبت داد. از این رو بدیهی است که با کنترل و
کاهش نفوذ آب به درون بتن می توان تا حدود زیادی بتن را در برابر عوامل مخرب حفاظت
نمود.

 روش های آب بندی و حفاظت بتن :

آب بندی سازه های بتنی به دو روش قابل انجام می باشد
. روش نخست کاهش نفوذپذیری ، کنترل و حفاظت در ساخت بتن و روش دوم روش های ثانویه
و پس از ساخت .

از نظر نگارنده بنا به دلایل ذیل ، روش دوم یعنی
حفاظت و آب بندی ثانویه موثر تر و مناسب تر می باشد
  :

1.        در بسیاری از مواقع لازم است که بتن در برابر مواد
خوردنده ، شیمیایی و اسیدی محافظت گردد که بتن با وجود کاهش نفوذپذیری در برابر
این شرایط دچار ضعف و آسیب می گردد.

2.        در زمان احداث سازه های بتن به علت اشتباهات طراحی و
اجرایی بتن دارای نقاط ضعف ماننده درزهای اجرایی و بتن های نامتراکم می باشد که
این امر با وجود کاهش نفوذپدیری و لحاظ تمهیدات مناسب برای جسم بتن می تواند محلی
برای نفوذ باشد که در سیستم های ثانویه این موضوع نیز پوشش داده می شود.

 الف : روش آب بندی سازه های بتنی در حین ساخت : در این سیستم به دو موضوع جسم بتن و درزها و محل های نفود اجرایی و سازه ای
پرداخته می شود.

·         آب بندی جسم بتن : برای این امر علاوه بر طرح اختلاط مناسب ، اسلامپ مناسب
و … باید از افزودنی های بتن استفاده نمود. از جمله این محصولات می توان به افزودنی
 DEZOMIX 4500 ، DEZOSEAL G-330 و  DEZOBOND P-2200 اشاره کرد. عملکرد این محصولات و پایه آنها متفاوت بوده که براساس
سازه ی اجرایی ، ابعاد سازه ، مقاومت بتن و … هر کی می توانند کاربردی موثر داشته
باشند.

·         آب بندی درزهای اجرایی ، انبساطی و تمهیدات اجرایی :  برای این امر باید از واتراستاپ های پی وی سی حفره دار یا تخت ، واتراستاپ
های بنتونیتی برای درزهای اجرایی و انبساطی
 – کاور بولت و بولت های آب بند برای بولت های قالب بندی
و واتراستاپ های منبسط شونده
 SWEELBAND A  برای دور  لوله ها و قطعات فلزی و پلی اتیلن  استفاده گردد.

 ب : روش آب بندی و حفاظت ثانویه بتن : در این سیستم از انواع پوشش های ثاویه بر روی سطوح
بتن یا تزریق استفاده می گردد . عوامل موثر در انتخاب سیستم پوشش آب بند و محافظتی
یا سایر روش های شامل موارد ذیل می باشد :

1.        فرصت زمانی اجرا و بهره برداری : برخی از سیستم ها دارای تمهیدات خاص زیر سازی و یا
کیورینگ می باشند یا باید در چند مرحله اجرا گردد که این امر می تواند در محدودیت
های زمانی بسیار حائز اهمیت باشد.

2.       میزان فشار و دبی آب : میزان فشار آب در کیفیت و نوع پوشش و خصوصیات مورد نظر
بسیار حائز توجه می باشد.

3.        جهت فشار آب ( مثبت یا منفی بودن فشار آب ) :  جهت فشار وارد به پوشش از اهمیت زیادی برخودار است . لازم به ذکر است در جهت فشار
منفی ( حرکت آب از جهت مقابل پوشش اجرا شده می باشد ) پوشش انتخابی باید داری مقاومت
فشاری و کششی بالایی بوده ، در صورتی که در فشار مثبت ( فشار آب هم جهت پوشش اجرا
شده باشد ) آیتم موثر مقاومت فشاری و کششی با اهمیت تر است.

4.        شرایط شیمیایی آب : گاهی در سیستم های آب بندی سازه های باید در نظر داشت
با توجه به شرایط بهره برداری پوشش دارای مقاومت شیمیایی در برابر ترکیبات خاصی
داشته باشند.

5.        شرایط اسیدی آب و محلول در تماس : برخی سازه های برای آب بندی نیازمند پوشش هایی می باشند
که دارای مقاومت اسیدی بالا باشند مانند مخازن پساب و نگهداری اسید در پتروشیمی ها
و صنایع فولاد و نفت ، مخازن و سازه های فاضلابی سر بسته و …

6.        شرایط و محدودیت های عمل آوری : بعضی از انواع پوشش های نیازمند کیورینگ و عمل آوری
خاصی نبوده در حالی که برخی پوشش ها نیازمند کیورینگ های پیچیده و سخت می باشند.

7.        محدودیت های اجرایی پوشش و سیستم آب بندی : دمای لازم ، شرایط رطوبت سازه های و محیطی ، کیفیت
بتن بستر و …

8.        تجهیزات و نیروهای اجرایی در اختیار : اجرای برخی پوشش ها نیازمند تجهیزات ویژه و پرسنل
متخصص ویژه ای می باشند که ممکن است به راحتی و به سرعت در اختیار و دسترس نباشند.

9.        شرایط تطابق با آب شرب : در مخازن آب شرب باید توجه داشت که محصول مصرف شده
کمترین واکنش را با آب نداشته و در مجاورت آب ترکیبات مضرر ایجاد نکند.

10.    مقاومت در برابر نور آفتاب : با توجه به شرایط سازه هو بهره برداری ، بعضا باید
از پوشش هایی بهره جست که دارای دوام لازم در برابر اشعه
 UV داشته باشند . مانند مخازن سرباز و …

11.    مدول الاستیسته : با توجه به مصالح ساخت و روش ساخت و کیفیت اجرای
سازه باید این امر مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال در سازه های آبی ساخته شده با
بلوک و آجر این امر باید به شدت مد توجه قرار گیرد. یا در استخر ها
  و محل هایی که شاهده نوسانات بالای دمایی می باشیم.

12.    مقاومت فشار و چسبندگی .

 انواع مواد و روش های حفاظت و آب بندی بتن :

·         پوشش نفوذگر کریستال شونده

·         پوشش های الاستومری سیمانی – اکرلیکی ( دو جزئی )

·         پوشش های اکرلیکی

·         پوشش های اپوکسی

·         پوشش های پلی یورتان

·         پوشش پلی یورا

·         پوشش سیلوکسان

·         تزریق رزین پلی یورتان

·         ایجاد دیوارحائل اکرلیکی به روش تزریق

·         ایجاد پوشش ملات و چسب بتن ( سنتی )

·         پوشش کولتار اپوکسی

·         پوشش های پایه قیری و بیتومن ها

·         پوشش ممبرین های پلی اتیلن یا پی وی سی

·         پوشش های جی سی ال

·         انواع پوشش های خاص

مزایای واترپروف بتن

واترپروف پودری بتن  مناسب جهت تولید بتن با نفوذپذیری بسیار پایین و مناسب جهت مناطق مرطوب و محلول های شیمیایی

تولید بتن و ملات آب بند با استفاده از واترپروف پودری بتن برای پوشش مخازن آب شرب، دیوارهای حائل و نگهدارنده، تونل، سد، استخر، حوضچه

واترپروف پودری بتن  مناسب جهت جلوگیری از ایجاد جلبک بر روی سطح بتن و کاهش سرعت کربناتی شدن آن

واترپروف پودری بتن مناسب جهت حفاظت از آرماتورها و افزایش عمر سازه

کاهش ترک خوردگی بتن ، جمع شدگی بتن و آب انداختگی بتن با استفاده از واترپروف پودری بتن

سازگاری واترپروف پودری بتن با انواع سیمان پرتلند

واترپروف پودری بتن مناسب جهت تولید بتن مقاوم و با دوام در برابر شرایط سرما و یخبندان

امکان استفاده همزمان واترپروف پودری بتن با انواع افزودنی فوق روان کننده بتن

میزان مصرف واترپروف پودری بتن 1%  الی  3%  وزن سیمان مصرف شده در بتن می باشد .

خصوصیات ویژه واتر پروف پودری بتن

 مواد واتر پروف پودری بتن حاوی مواد پرکننده خلل و فرج و مواد دافع آب می باشد که طی واکنش با ترکیبات حاصل از هیدراتاسیون سیمان قشری هیدروفوبیک در داخل منافذ و حفره های بتن بوجود می آورد .

این قشرها پایدار بوده و نقش دافع آب را در واتر پروف پودری بتن ایفا میکند و دارای خصوصیات ذیل می باشد :

1 . واتر پروف پودری بتن شبکه مجاری ریز موجود در جسم بتن را که با یکدیگر مرتبط می باشند، مسدود کرده و از این طریق بر نفوذناپذیری بتن می افزاید .

2 . واتر پروف پودری بتن ، بتن را قطبی نموده و سبب روانی بتن می گردد بطوریکه میتوان تا 10% از آب مصرفی بتن را کم نمود که این عمل سبب فشردگی بتن و افزایش مقاومت بتن می گردد .

3 . واتر پروف پودری بتن نفوذ آب از سطح به عمق و بافت درونی را کاهش می دهد و از یخ زدگی آن پیشگیری می کند .

4 . واتر پروف پودری بتن مقاومت و دوام بتن را در مقابل تهاجم سولفاتهای محلول فزونی می بخشد .

روش مصرف واترپروف پودری بتن

واترپروف پودری بتن به دو روش می توان استفاده نمود :

ترکیب واترپروف پودری بتن با آب اختلاط بتن

واترپروف پودری بتن پس از اختلاط کامل به بتن اضافه شود.

جهت استفاده بایستی واترپروف پودری بتن را با به مقدار مناسب با سیمان ، ماسه کاملا مخلوط نمود ( ماده واترپروف بایستی بطور یکنواخت در تمامی قسمتهای بتن پخش شود ) جهت حفظ سیالیت بهتر است از فوق روان کننده جهت حصول مقاومت بالا استفاده نمود ضروری است در هنگام تولید بتن نسبت آب به سیمان به دقت کنترل شده و از 40 % تجاوز ننماید، درغیر اینصورت آب اضافی موجود باعث ایجاد تخلخل و در نتیجه نشت آب می گردد

استفاده بیش از 3 برابر مذکور بدون استفاده از فوق روان کننده باعث کاهش مقاومت بتن می گردد

مشخصات فنی واترپروف پودری بتن

واترپروف پودری بتن سفید رنگ است .

PH: 7

وزن مخصوص ظاهری واترپروف پودری بتن:    00/1

حالت فیزیکی واترپروف پودری بتن: پودر نامحلول در آب

واترپروف پودری بتن یون کلر ندارد .

ملاحظات واترپروف پودری بتن

مدت و شرایط نگهداری: واترپروف پودری بتن یکسال دور از یخ زدگی و نور خورشید قابل نگهداری می باشد .

.دمای بتن ریزی ب استفاده از واترپروف پودری بتن:  10+   الی 40+ درجه سانتی گراد

مواد آب بندی بتن و ملات های سیمانی