قالب بندی با قالب فلزی در مشهد
قالب بتن در مشهد

قالب های فلزی بتن

استفاده از قالب فلزی بتن در اجرای کلیه پروژه های بتنی بسیار اقتصادی می باشد. زیرا اولاً این قالب ها به دفعات قابل مصرف می باشند و ثانیاً از قالب های فلزی برای قالب بندی کلیه المانهای بتنی از قبیل ستون، تیر، دال، فونداسیون و غیره می توان استفاده کرد. قالب فلزی بتن در مشهد رویه این قالب ها از ورق های فولادی 3 میلیمتر و تسمه های پانچ شده پیرامون پانل به ضخامت ۵ میلیمتر و تسمه های سخت کننده پانل از ورق ۳ یا 4 میلیمتر می باشد.

قالب فلزی بتن دارای ابعاد با مضرب 5  سانتی متر می باشد که عرض آنها از۱۰ الی ۵۰ سانتیمتر متغیر است و در طولهای ۵۰، ۱۰۰ ،۱۵۰ و ۲۰۰ سانتیمتر تولید می گردند. قالب های فلزی بتن در مشهد سوراخ دار به منظور عبور بولت های رزوه ای تولید می گردد که بیشتر در قالب بندی دیوارها کاربرد دارند .

سیستم قالب بندی مدولار به دلیل استفاده ای که در اجرای تمام سازه های بتنی مانند فونداسیون دیوار، ستون، تیر و دال دارد بسیار اقتصادی می باشد. قالب فلزی بتن را می توان به سادگی به وسیله پین و گووه و دیگر اتصالات قالب فلزی بتن به یکدیگر متصل و یا از هم جدا کرد.

در موارد مشابه می توان قالب فلزی بتن را به صورت یکپارچه در آورد و به وسیله جرثقیل در محل مورد نظر نصب نمود. نمای بتن بعد از باز کردن قالب بتن بسیار صاف و رویه خوبی خواهد داشت و تنها درز پانل های قالب بتن باقی خواهد ماند.

قالب فلزی بتن در مشهد به دفعات قابل استفاده می باشد و عمر مفید قالب بتن مدولار بستگی به نگهداری قالب فلزی بتن دارد در صورت پرتاب نکردن و عدم سقوط قالب بتن از ارتفاع, حداقل تا ۶۰ مرتبه بدون تغییر شکل و اعوجاج قابل استفاده می باشند. مدولار در اصطلاح به معنی مطابق اندازه و مقیاس است .وقتی از مدولار در قالب فلزی بتن استفاده می شود منظور محصولاتی متنوع و دارای کاربردهای بسیار در قالب بندی در ساخت و ساز می باشد.  قالب فلزی مدولار همان طور که از نامش مشخص است از فلز ساخته می شود . فلز در اشکال گوناگونی چون ورق ، لوله و میلگرد پس از طراحی اولیه درمعرض برش کاری، خم کاری، نورد، پرس کاری، ماشین کاری، مونتاژ و جوشکاری، رنگ کاری و آبکاری دراشکال گوناگون محصولاتی متفاوت را با عنوان “ تجهیزات قالب بندی بتن – قالب فلزی بتن ” ارایه می دهد.

 

جدول وزن تقریبی قالب های فلزی بتن

قالب های مدولار که قالب های همه کاره نیز نامیده می شوند بر اساس مدول های ۵ سانتیمتری ( مضرب های عدد ۵) طراحی و ساخته شده است. این قالب ها که در ابعاد و اندازه های متنوعی تولید می شوند. بیشترین کاربرد را در قالب بندی سازه های بتنی دارند.

امروزه قالب فلزی و تجهیزات قالب بندی بتن جایگزین مناسبی برای چوب و تخته و … شده است . هماهنگی ناشی از صلبیت بتن و قالب فلزی مدولار بشر را درادامه ساخت وساز نوین در سرتاسرجهان یاری می نماید . همچنین سیستم قالب بندی مدولار به دلیل استفاده ای که در اجرای تمام سازه های بتنی مانند فونداسیون، دیوار، ستون، تیر و دال دارد بسیار اقتصادی می باشد. پانل های قالب مدولار را می توان به سادگی به وسیله پین و گوه و دیگر اتصالات قالب بتن به یکدیگر متصل و یا از هم جدا کرد.

در موارد مشابه قالب بتن مدولار را به صورت یکپارچه درمی آورند و به وسیله جرثقیل در محل مورد نظر نصب می کنند. بعد از بازکردن قالب فلزی بتن نمای بتن بسیار صاف و رویه خوبی خواهد داشت و تنها درز پانل ها باقی خواهد ماند .

همچنین می توان قالب بتن مدولار را بارها استفاده کرد و عمر مفید قالب فلزی مدولار بستگی به نگهداری قالب فلزی دارد. از قالب فلزی مدولار حداقل ۶۰ مرتبه بدون تغییر شکل می توان استفاده کرد در صورتی که از ارتفاع پرتاب نشود یا سقوط نکند. سطح قالب های فلزی بتن از ورق فولادی ۳ میلیمتر و تسمه های پانچ شده پیرامون پانل به ضخامت ۵ میلیمتر و تسمه های استحکام دهنده ی قالب بتون ساختمان از ورق ۳ میلیمتر یا ۴ میلیمتر می باشند .

این قالب ها از نوع جوشی می باشند. ازسایر تجهیزاتی که بعنوان مکمل و حامی این قالب ها دربرپایی سازه های مختلف مسکونی و پروژه های عمرانی به کارمی روند نیز میتوان دراین تعریف نام برد از قبیل :انواع کنج ها یا گوشه ها (کنج بیرونی ، کنج داخلی، کنج پخی، کنج ماهیچه ای، کنج صفر (نبشی پانچ شده)، انواع پشت بند و حمایت کننده (سولجر، قیدستون، سکوی بتن ریزی، لوله های داربستی، قید (نگهدارنده) ستون، انواع داربست های ساختمانی مثلثی، چکشی، انواع اتصالات که همه آنها درابعاد و اندازه های متفاوت و با کاربردهای گسترده ساخته می شوند.

یک قالب مدولار از یک ورق رویه و چهار تسمه پانچ شده در لبه و تسمه های سخت کننده (تقویتی) تشکیل شده است. کلیه قطعات از جنس فولاد ساختمانی می باشد. ورق رویه دارای ضخامت ۳ میلیمتر است در قسمت های لازم به وسیله تسمه های سخت کننده تقویت شده است. این تسمه ها علاوه برایفای نقش تقویت کننده ورق رویه، اتصال قطعات قالب ها به یکدیگر و به پشت بندها را امکان پذیر می کنند.

فواصل سوراخ های پانچ شده روی تسمه های چهار طرف هر قالب، طوری در نظر گرفته شده است که قالب های با ابعاد مختلف را می توان از هر جهت به یکدیگر متصل نمود. شکل سوراخ ها و ابعاد آن ها طوری طراحی شده که استفاده از گوه یا کلمپس جهت اتصال به راحتی انجام می شود.

کاربرد قالب فلزی بتن در مشهد

ساخت قالب فلزی بتن با ابعاد مختلف و ضریب تغییر عرض به میزان ۵ سانتیمتر به کاربران و متصدیان قالب بندی بتن در اجرای عملیات قالب بندی کمک شایانی میکند. میتوان با ترکیبی از قالب های مدولار و غیرمدولار و سایرتجهیزات قالب بندی بتن، درساخت و برپایی اجزای سازه ای شامل فونداسیون و شناژ، ستون چهارگوش و مدور، دیواربرشی، دیواردوطرفه و یکطرفه، کف، سقف، تیر ودال، بهره برد. همچنین در ساخت سایرسازه های ساده و پیچیده وپروژه های عمرانی نیزمیتوان ازمجموعه به هم پیوسته ای از قالب ها و تجهیزات قالب بندی مدولار بتن استفاده کرد.

مزایای قالب فلزی بتن در مشهد

 ضمن اجرای سازه ها با استفاده از قالب فلزی میتوان به سازه ای استوار و ایمن و زیبا دست یافت. به لحاظ صلبیت و استحکام و تقویت های ایجادشده در تجهیزات قالب بندی، با اندکی دقت و رعایت طریقه نگهداری، میتوان از آنها به عنوان ابزار کاردایمی با عمرطولانی بهره گرفت. افزایش سرعت کار قالب بندی و استانداردسازی ساخت و ساز و تناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی و اجتماعی کشور از دیگر مزایای کار با قالب های فلزی هستند.