بالابر های ساختمانی

انواع بالابر ساختمانی ( تکفاز و سه فاز ) 

بالابر ساختمانی تکفاز و بالابر ساختمانی سه فاز از اصلی ترین تجهیزات در صنعت ساختمان سازی می باشند. اصلی ترین کاربرد بالابر ساختمانی تکفاز و سه فاز ، حمل مصالح ساختمانی می باشد. بالابرهای ساختمانی متشکل از یک الکتروموتور سه فاز یا الکتروموتور تکفاز و گیربکس و کالسکه (وینچ) و سیم بکسل و پایه و ریل و کرپی و قلاب و باکت حمل مصالح می باشد. بنا به نیاز مصرف کننده بالابر ساختمانی قابلیت نصب ترمز و ریموت کنترل از راه دور را نیز دارا می باشند.

 

        مشخصات اصلی و فنی بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی در وزن ها و تناژهای متفاوت اعم از بالابر 350 کیلویی بالابر 500 کیلویی و بالابر 750 کیلویی و بالابر 1 تن ساخته و عرضه می شوند. نصب ترمز در تمامی بالابر ها ساختمانی ضروری نیست. توجه داشته باشید: بالابرهای ساختمانی با ترمز از ایمنی بالاتری نسبت به بالابر حمل مصالح بدون ترمز برخوردار می باشند.

 

– مشخصات موتور و وزن بالابر و سایز گیربکس

1.     بالابر ساختمانی 350 کیلویی با موتور 3 اسب تکفاز و سه فاز و گیربکس سایز 86.

2.     بالابر ساختمانی 500 کیلویی با موتور 5/5 اسب سه فاز و گیربکس سایز110.

3.     بالابر ساختمانی 750 کیلویی با موتور 5/7 اسب سه فاز و گیربکس سایز 130.

4.     بالابر 1 تنی (1000 کیلویی) با موتور 10 اسب و گیربکس سایز 150.


سرعت بالابر های ساختمانی  اصولا 30 دور در دقیقه می باشد بطور مثال یک بالابر با بکسل 20 متری از مقصد بارگیری (زمین) تا مبدا (پشت بام) بارگیری حدود یک دقیقه طول خواهد کشید

 

        بالابر ساختمانی تکفاز:

بالابر های تکفاز متشکل از یک موتور 3 اسب تکفاز و یک گیربکس سایز 86 و کلید 25 آمپر می‌باشد. بالابر های تکفاز دارای ظرفیت حمل بار از 200 کیلو تا 350 کیلو بسته به نوع موتور و برند موتور متفاوت می‌باشند و در اغلب ساختمانهای در حال ساخت از این نوع بالابر مورد استفاده قرار میگیرد. بطور مثال یک بالابر ساختمانی با الکتروموتور موتوژن تبریز به دلیل آمپر پایین موتور و بدنه آلومینیومی آن دارای حمل باز تا وزن 200 الی 250 را دارا می باشند.

در عوض یک بالابر ساختمانی تکفاز با موتور الکو یوگوسلاوی با گیربکس سایز 86 به دلیل کیفیت بدنه و نوع سیم پیچی آن و آمپر مناسب موتور قابلیت حمل بار تا وزن 350 کیلو را دارد. در بالابرهای تکفاز میتوان از موتورهایی با قدرت 3 اسب و دور خروجی 1500 دور استفاده کرد. و اکثرا از موتور های تکفاز چینی و یوگوسلاوی و موتوژن تبریز و موتورهای ایتالیایی و الکتروموتور های تکفاز دیگر استفاده می شود.

بکسل به کار گرفته شده در بالابر تکفاز بکسل نمره 8 می‌باشد که بسته به نوع بکسل معمولی و بکسل نتاب از لحاظ قدرت و کیففیت با هم متفاوت می باشند. باکت بالابر های تکفاز دارای ابعاد 50 در 50 میباشد و قابلیت حمل یک فرغون مصالح را دارد و اکثرا از ورق آهن 1 میل و 2 میل ساخته می‌شود.


        بالابر ساختمانی سه فاز:

بالابر ساختمانی سه فاز از وزن 350 ، 500 و 750 کیلو و 1 تن بسته به نوع موتور و گیربکس قابل عرضه می‌باشد که در ادامه به قدرت موتور و مشخصات گیربکس خواهیم پرداخت.

1.     بالابر ساختمانی سه فاز 350 کیلویی متشکل از یک موتور 3 اسب سه فاز و گیربکس سایز 86 و بکسل نمره 8 و باکت معمولی 50 در 50 می باشد.

2.    بالابر ساختمانی سه فاز 500 کیلویی متشکل از یک الکتروموتور 5/5 اسب سه فازترمزدار و گیربکس سایز 110 و بکسل نمره 10 بسته به نوع معمولی و نتاب میباشد. باکت این دستگاه از ابعاد بزرگتری نسبت به باکت بالابر 350 کیلویی ساخته شده.

3.    بالابر ساختمانی سه فاز 750 کیلویی از یک موتور 5/7 اسب سه فازترمزدار و یک گیربکس سایز 130 ووینچ قویتری نسبت به بالابر 500 کیلو و بکسل نمره 10 یا 12 بسته به نوع بکسل معمولی و بکسل نتاب تشکیل شده.

4.    بالابر 1 تن یا 1000 کیلویی باید از یک موتور 10 اسب سه فاز ترمزدار درجه یک  و گیربکس سایز 150 یا 185 استفاده گردد. در این سایز دستگاه وینچ و پایه ها باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد و ریل بکار فته باید از ناوانی نمره 10 یانمره 12 استفاده گردد و بکسل بکار گرفته شده بهتر است از نوع نتاب و نمره 12 به بالاباشد.


**توصیه می شود برای آسیب دیدگی کمتر دستگاه از تابلو برق یا همان تابلوفرمان استفاده گردد تا در مواقع ضروری مثل قطعی برق و نوسان به الکتروموتور آسیب وارد نگردد.

 

 ویژگیهای اساسی یک بالابر ساختمانی خوب

1.     الکترو موتور بکار رفته در آن  دارای سیم پیچی تمام مس و دوخازن خشک باشد و از آمپر مناسب بهره برده باشد.

2.     دارای گیربکسی که از بهترین آلیاژدر تولید دنده گیربکس استفاده شده باشد.

3.     داشتن ریل و پایه سنگین و مقاوم با ایمنی بالا.

4.     داشتن بکسل نتاب متناسب با وزن بالابر.

 

        الکتروموتور بالابر

کار اصلی الکتروموتور تبدیل کردن نیروی الکتریکی به نیروی دورانی میباشد الکتروموتور در بالابر ساختمانی وظیفه تامین نیروی محرک را به عهده دارد که در دو تیپ سه فاز و تکفاز و بسته به نیاز و توان بالابر انتخاب می شود. موتور بالابر بر اساس وزن بالابر و ارتفاع انتخاب میگردد


         گیربکس بالابر ساختمانی

گیربکس ها گاهنده و افزاینده دور می باشد که در بالابر به عنوان کاهنده دور و بالل برنده نیروی خروجی گیربکس را برعهده دارد. در بالابرهای ساختمانی از گیربکس های تیپ حلزونی استفاده میگردد


         وینچ بالابر (کالسکه بالابر)

وینچ بالابر به قسمتی از بالابر گفته میشود که موتور و گیربکس و قرقره را درخود جای داده .

 

        باکت حمل مصالح

جهت جابجایی و حمل مصالح مانند شن. ماسه. سیمان وغیره… از باکت یا ( پاکت حمل مصالح ) استفاده میگردد باکت حمل مصالح با توجه به وزرن بالابر ساختمانی در حجم های مختلف تولید می شود.

 

– نکات ایمنی کار با بالابر ساختمانی

1.     از بالابر ساختمانی فقط برای حمل مصالح  و باراستفاده گردد و نه حمل نفر.

2.     پایه های بالابر حمل مصالح باید از طریق جوش دادن و یا وزنه سنگین مهار شده باشد تا مانع کله شدن بالابر شود.

3.     در زمانی که اب و هوا نامناسب می باشد به دلیل به هم خوردن تعادل بالابر کار با دستگاه به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

4.     حمل بار با توجه به قدرت و تحمل حمل دستگاه انجام گردد نه بیش از حد مجاز.

 

– نکات اصلی تعمیر و نگهداری بالابر ساختمانی

1.     سیم بکسل دستگاه بصورت دوره ای چک شود تا فاقد زدگی و آسیب دیدگی باشد.

2.     موتور بالابر هر 3 ماه توسط برقکار بازدید شود.

3.     کابل برق دستگاه بصورت دوره ای چک شود.

4.     گیربکس دستگاه چک و با واسکازین پر گردد.

5.     در زمانی که موتور زیر بار است از صدای دستگاه چک شود.

6.     بصورت دوره ای تمامی اجزای جوشی بالابر و کلیه قطعات چک شود.