میان بولت آب بند پلاستیکی
میان بولت آب بند پلاستیکی چیست
میان بولت آب بند پلاستیکی

میان بولت آب بند پلاستیکی قطعاتی مقرون به صرفه و کاملاً اقتصادی برای آب بندی محل عبور بولت از داخل بتن می باشند که هزینه این نوع آب بندی را حداقل تا 5 بار کاهش می دهند. میان بولت های آب بند پلاستیکی متشکل از قطعات زیر می باشند:


مخروطی: 2 عدد در هر میان بولت

رابط: 2 عدد در هر میان بولت

لوله آجدار: pvc  1 عدد با توجه به طول میان بولت آب بند

آب بند کننده لاستیکی ساده: 1 عدد در هر میان بولت آب بند

آب بند کننده لاستیکی لبه دار: 2 عدد در هر میان بولت آب بند

 

میان بولت آب بند پلاستیکی با توجه به داشتن قطعات مونتاژی ساده، به راحتی می تواند در طول های مختلف تولید شود. در طراحی قطعات آن در بخش رابط میان بولت (به صورت دندانه دار) و لوله pvc  به صورت مضرس شده در نظر گرفته شده است که درگیری خوبی با بتن داشته باشد. نکته قابل توجه در مورد این محصول این است که به لحاظ ساخته شدن قطعات اصلی از مواد اولیه پلی ونییل کلراید (p.v.c) هیچ گونه واکنشی با بتن انجام نمی دهد.

 میان بولت آب بند فنری

میان بولت های فلزی دارای دو مهره فنری خاص در دو انتها هستند که بولت ها به راحتی به آن ها متصل می شوند، این میان بولت ها به همراه دو مخروطی ناقص پلاستیکی، تامین کننده ی فاصله بین دو پانل و تحمل کننده ی فشار جانبی بتن می باشند.

ميان بولت آب بند فنري {ميان بولت آب بند فلزي} ميان بولت آب بند فنري که بسته به ضخامت ديوار اندازه آن قابل تغيير خواهد بود و توسط بولت و مهره و واشر به پشت بندهاي عمودي متصل مي شود. ميان بولت آببند فنري در دو نوع  دنده درشت و دنده ريز توليد مي شود.

 میان بولت آب بند چدنی

میان بولت چدنی به روش ریخته گری تولید، و از جنس چدن نشکن (داکتیل) می باشد. این میان بولت با قرار گرفتن در وسط دیوار بتنیِ سازه های آبی و مهار شدن توسط دو بولت از دو طرف، در حین نگه داشتن قالب بتن های دو طرف دیوار، مانع عبور آب از حفره ایجاد شده می گردد .

ميان بولت آب بند چدني (مغزی آب بند چدنی) در سازه هايي به کار مي رود که نياز به آب بندي دارند . اندازه ميان بولت آببند چدني ثابت است و توسط بولت هاي تمام رزوه و مهره و واشر به پشت بندهاي عمودي قالب فلزی بتن متصل خواهد شد و پس از پايان مراحل بتن ريزي و ميان بلت آببند چدني در بتن مدفون خواهد شد.

 مراحل نصب قطعات میان بلت آب بند پلاستیکی :

مرحله 1 : پس از قرار دادن میان بلت پلاستیکی در داخل سازه قالب بندی عملیات بتن ریزی انجام می گیرد .

مرحله 2 :پس از دکفره سیستم قالب بندی ، مخروطی های دو طرف از سیستم میان بولت جدا شده و یک استاپر ساده به داخل لوله هدایت شده و دو استاپر لبه دار از دو طرف در داخل دو سر لوله نصب می گردد .

مرحله 3 : حفره باقی مانده از خروج مخروطی های پلاستیکی ، توسط گروت پر می گردد.

میان بولت های قطعاتی کارامد جهت آب بندی محل عبور بلت در هنگام قالب بندی و یا کاور کردن بولت های عبوری از  بتن هستند که در اشکال و سایزهای مختلف تولید و عرضه می شوند . میان بولت ها به دلیل ارزان بودن و سهولت استفاده مورد توجه بسیاری از مجریان محترم صنعت ساختمان  قرار گرفته و تا حدود زیادی توانسته استفاده از میان بلت های فنری را تا حدود 70٪ منسوخ نماید . هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته صنعتی استفاده از میان بولت های فنری رو به زوال است . میان بولت ها به دلیل داشتن جنس پلاستیکی می توانند حتی در سایزهای غیر نرمال و غیر رند نیز تولید شوند . میان بولت ها می توانند برای مقاصد آب بندی و پوشش بولت مورد استفاده قرار گیرند . انواع میان بولت ها و قطعات کمکی مورد استفاده در قالب بندی عبارتند از :

میان بلت آب بند پلاستیکی

غلاف دو سر مخروط

مخروطی میان بلت فنری

غلاف مخروطی سنگین

مهره مخروطی پلاستیکی 

میان بلت آب بند پلاستیکی

میان بلت آب بند پلاستیکی قطعه ای منحصر به فرد و مقرون به صرفه و کاملاً اقتصادی برای آب بندی محل عبور بلت از داخل بتن می باشد که هزینه این نوع آب بندی را حداقل تا 5 برابر کاهش می دهند . میان بلت های آب بند پلاستیکی متشکل از قطعات زیر می باشد :

رابط میان بلت

مخروطی میان بلت

لوله آجدار پلاستیکی

آب بند کننده لاستیکی ساده ( استاپر U )

آب بند کننده لاستیکی لبه دار ( استاپر T )

الف – رابط میان بلت

رابط میان بلت قطعه میانی واسط مخروطی میان بلت به لوله آجدار پلاستیکی می باشد

ب – مخروطی میان بلت

مخروطی میان بلت قطعه انتهایی میان بلت آب بند پلاستیکی می باشد

ج – لوله آجدار پلاستیکی

قطعه میانی میان بلت آب بند پلاستیکی می باشد و طول میان بلت به وسیله آن مقیاس می شود . علت آجدار بودن سطح لوله به این دلیل است که درگیری بهتری با بتن داشته باشد .

د – آب بند کننده لاستیکی ساده ( استاپر U )

آب بند کننده لاستیکی ساده یا استاپر U آب بند کننده میانی میان بلت آب بند پلاستیکی است . آب بند کننده لاستیکی از جنس لاستیک می باشد و پس از بتن ریزی با فشار وارد لوله میان بلت می شود و تا حدود 50٪ آب بندی را امکان پذیر می کند

ه – آب بند کننده لاستیکی لبه دار ( استاپر T )

آب بند کننده لاستیکی لبه دار یا استاپر T آب بند کننده انتهایی دوطرف میان بلت آب بند پلاستیکی می باشد . آب بندکننده لاستیکی لبه دار یا استاپر T از جنس لاستیک مقاوم می باشد و پس از بتن ریزی با فشار از دو طرف وارد حفره موجود در رابط میان بلت می شود و آب بندی را تضمین می کند .

میان بلت آب بند پلاستیکی با توجه به داشتن قطعات مونتاژی ساده به راحتی می تواند در طول های مختلف تولید شود . در طراحی قطعات میان بلت در بخش رابط میان بلت ( بصورت دنده دار ) و لوله PVC (به صورت مضرس ) شده در نظر گرفته شده است که درگیری خوبی با بتن داشته باشد . نکته قابل توجه در مورد این محصول این است که به لحاظ ساخته شدن قطعات اصلی از مواد اولیه پلی وینیل کلراید ( PVC) هیچ گونه واکنش منفی با بتن انجام نمی دهد . مزیت عمده این محصول علاوه بر آب بندی ،‌ جلوگیری از خروج شیره بتن از سوراخ قالب های بتنی می باشد در ضمن میان بلت آب بند پلاستیکی مخصوص عبور بلت با قطر 16 تا 18 میلیمتر می باشد .

میزان مصرف میان بلت آب بند پلاستیکی 4 عدد در هر متر مربع از دیوار دو طرفه است .

نحوه استفاده از میان بلت آب بند پلاستیکی به این صورت است که هنگام قالب بندی بتن قالب ها در محل سوراخ قالب جاگذاری می شود و بلت از داخل آن عبور می کند . پس از اتمام قالب بندی بتن ریزی انجام می شود و تا این مرحله وظیفه میان بلت این است که بلت با بتن درگیر نشود و همچنین شیره بتن از سوراخ قالب خارج نشود . پس از اتمام بتن ریزی و گیرش اولیه بتن با توجه به نظر مجری قالب ها باز می شود . با نمایان شدن سطح بتن ،‌تنها چیزی که از میان بلت روی سطح بتن دیده می شود سطح مقطع گرد بیرون مخروطی میان بلت است در این مرحله به کمک انبر دست مخروطی را با احتیاط و حرکات چرخشی آرام از داخل بتن خارج می کنیم . با خروج مخروطی میان بلت یک حفره مخروطی شکل در بتن ایجاد می شود که پشت آن رابط میان بلت نمودار می شود در این مرحله نوبت به کامل نمودن عملیات آب بندی می رسد . ابتدا با کمک یک میله یا هر شی دیگر یک عدد استاپر U یا همان آب بندکننده لاستیکی ساده را با فشار داخل میان بلت می فرستیم تا حدوداً به وسط میان بلت برسد . توجه نمایید که سعی کنید با فشار این کار را انجام دهید و از چرب نمودن استاپر برای سهولت در فرو رفتن در میان بلت خود داری نمایید چون ممکن است مواد چرب بعداً‌ موجب ضعف در آب بندی و حرکت آب بند کننده لاستیکی ساده یا استاپر شوند . در مرحله بعد دو عدد آب بندکننده لاستیکی لبه دار یا استاپر T را با فشار از دوطرف وارد سوراخ رابط میان بلت نمایید تا جایی که لبه استاپر با لبه رابط میان بلت انجام شده است . در مرحله بعد برای پر کردن حفره مخروطی شکل خالی روی سطح بتن و آب بندی صد درصد پیشنهاد می شود مخلوطی از گروت و چسب بتن آب بند تهیه شود و حفره های مخروطی شکل توسط آن پر شود .

چنانچه مطابق مطالب عنوان شده مراحل آب بندی دنبال شود آب بندی صد در صد و قطعی حاصل خواهد شد . طول میان بلت آب بند با توجه به ضخامت دیواره بتنی انتخاب می شود و حتی در دیواره های شیب دار که شاید در نقاطی نیاز به میان بلتی به طور مثال 67/5 سانتیمتر وجود داشته باشد به راحتی با بلند و کوتاه نمودن لوله آجدار پلاستیکی این خواسته محقق خواهد شد.

2-  غلاف دو سر مخروط

غلاف دو سر مخروط قطعه ای کارآمد و مقرون به صرفه جهت تنظیم دقیق بین دو قالب و عبور بلت های بتنی از داخل بتن و همچنین جلوگیری از خروج شیره بتن از سوراخ قالب ها می باشد به طور کلی عمده ترین وظیفه غلاف دو سر مخروط به عنوان پوشش یا کاور بتن جهت جلوگیری از درگیری بلت و بتن و در نهایت خروج راحت تر بلت از داخل بتن می باشد . غلاف دو سر مخروط از 2 عدد مخروط ناقص در دو طرف خود و یک قطعه لوله آجدار پلاستیکی در وسط تشکیل شده است . غلاف دو سر مخروط به راحتی می تواند در سایزهای متنوع و غیر نرمال تولید شود و بسیار ارزان و مقرون به صرفه می باشد .

برای استفاده از غلاف دو سر مخروط باید آن را در هنگام قالب بندی بین قالب های بتنی قرار داد و بلت از داخل آن عبور کند . پس از اتمام قالب بندی و انجام بتن ریزی و رسیدن گیرش بتن به گیرش اولیه مورد نیاز و بازکردن قالب ها می توان محل سوراخ ها را توسط ملات گروت و چسب بتن آب بند پر نمود تا در برابر عبور آب نیز نفوذناپذیر شوند . عدم استفاده از این محصول موجب خروج شیره بتن از سوراخ قالب ها شده و موجب ایجاد ضعف در بتن بصورت موضعی شود .

3-  غلاف مخروطی سنگین

غلاف مخروطی سنگین از جنس پلی اتیلن یا تفلون فشرده می باشد که به صورت یک مخروط ناقص تولید می شود و با توجه به توان تحمل بار زیاد می تواند فشارهای جانبی زیادی را تحمل کند . غلاف مخروطی سنگین برای تنظیم فاصله دقیق بین قالب های سنگین و همچنین پوشش بلت عبوری از قالب های بتنی مناسب می باشد . غلاف مخروطی سنگین مخصوص استفاده در قالب های تونل فرم می باشد و آن هم به این دلیل است چون این قالب ها توسط تاورکرین یا جرثقیل جابجا می شوند و جای گذاری می شوند میان بلت مورد مصرف در این نوع سازه ها باید به اندازه ای توانایی داشته باشد که بتواند تحمل ضربه را داشته باشد . غلاف دو سر مخروط سنگین به صورت استاندارد در طول های 15، 20، 25 و 30 تولید می شود ولی بنابر شرایط سازه و ضخامت دیواره بتنی در طولهای مختلف نیز قابل تولید می باشد . غلاف مخروطی سنگین قادر به عبور بلت تا قطر 25 میلیمتر از میان خود می باشد . عدم استفاده از غلاف مخروطی سنگین در سیستم قالب بندی بتن سنگین می تواند موجب خروج شیره بتن از داخل سوراخ قالب ها و در نتیجه ایجاد ضعف موضعی در بتن شود . نحوه استفاده از غلاف مخروطی سنگین به این ترتیب است که در هنگام مونتاژ قالب ها ،‌ میان دو سوی قالبهای دیوار قرارگرفته و  بلت از میان آن عبور میکند . پس از اتمام بتن ریزی و بازکردن قالب ها به لحاظ مخروطی بودن غلاف دو سر مخروط ، می توان با ضربات چکش آن را از داخل بتن خارج نمود و دوباره مورد استفاده قرار داد . میزان مصرف غلاف مخروطی سنگین به تعداد سوراخ های پیش بینی شده در قالب برای عبور بلت می باشد . پیشنهاد می شود پس از اتمام عملیات بتن ریزی و باز نمودن قالب ها و خارج نمودن بلت و غلاف مخروطی سنگین از داخل بتن سوراخ به جا مانده توسط مخلوط گروت و چسب بتن آب بند پر شود .

4- مخروطی میان بلت فنری

مخروط میان بلت فنری قطعه ای کار امد است که از پلی اتیلن فشرده تولید می شود . مخروطی میان بلت فنری قطعه واسط بین میان بلت فنری و سطح قالب بتنی می باشند و از سوی دیگر قطعه واسطه ای جهت عبور بلت بیرون و درگیری با میان بلت فنری است . طول مخروطی میان بلت فنری به صورت استاندارد 3 سانتمیتر است و  قابل تغییر نیست . زیرا میان بلت های فنری به صورت استاندارد 6 سانتیمتر کوچکتر از ضخامت دیواره ساخته می شوند و با قرارگیری 2 عدد مخروطی میان بلت 3 سانتیمتر در دو سوی خود به اندازه دیوار می رسند . علت استفاده از مخروطی، مخروطی میان بلت فنری این است که میان بلت فنری که از جنس فلز ساخته شده است با سطح بتن یک فاصله منطقی داشته باشد که این فاصله باید با چیزی پر شود که مانع ورود خوردگی به داخل سازه بتنی شود و برای این کار استفاده از مواد مصنوعی پلاستیکی مانند پلی اتیلن ایده آل است . مخروطی میان بلت پلاستیکی علاوه بر وظایف مذکور وظیفه جلوگیری از خروج شیره بتن از سوراخ قالب ها را به عهده دارند . نحوه استفاده از مخروطی میان بلت پلاستیکی به این ترتیب است که در هنگام قالب بندی در دوسوی میان بلت فنری قرار میگیرد و از بین قالب بتن قرار میگیرد و از دوسو توسط بلت بیرون نصب و تثبیت می شود . پس از اتمام قالب بندی وبتن ریزی و حصول گیرش اولیه بتن قالبها باز می شود و مخروطی میان بلت پلاستیکی از داخل بتن خارج می شود . فضای مخروطی شکل ایجاد شده توسط مخلوط گروت و چسب بتن آب بند پر می شود . میزان مصرف مخروطی میان بلت فنری 2 برابر سوراخهای تعیین شده برای عبور بلت می باشد .

5- مهره مخروطی پلاستیکی

مهره مخروطی پلاستیکی قطعه ای منحصر به فرد و کارامد از جنس پلی اتیلن فشرده است که یک مهره فلزی به طول 6 سانتیمتر در داخل مهره مخروطی پلاستیکی جای گرفته است . مهره مخروطی پلاستیکی به عنوان قطعه واسطه میان ، میان بلت فلزی دندانه دار وسطح قالب مورد استفاده قرار میگیرد و از دوسو بلت بیرون در دندانه های مهره موجود در مهره مخروطی پلاستیکی نصب و تثبیت می شود . طول مهره مخروطی پلاستیکی بصورت استاندارد 6 سانتیمتر  است و میان بلت فلزی دندانه دار مورد استفاده در آن باید 12 سانتیمتر ‌ کوتاهتر از ضخامت دیواره بتنی باشد تا با قرارگیری 2 عدد مهره مخروطی پلاستیکی در دو سوی خود به اندازه مورد نظر برسد . مهره مخروطی پلاستیکی به جز کاربردهای ذکر شده وظیفه جلوگیری از خروج شیره بتن را از داخل سوراخهای موجود در قالب بتن دارد تا بتن دچار ضعف موضعی نشود .

نحوه مصرف مهره مخروطی پلاستیکی به این ترتیب است که قبل از قالب بندی در دو طرف میان بلت فلزی دندانه دار بسته می شود و و سپس بین قالب قرار میگیرد و با ورود بلت بیرون به داخل دندانه های موجود در مهره نصب و تثبیت می شود پس از اتمام بتن ریزی و بازکردن قالب ها با ایجاد چرخش مهره مخروطی پلاستیکی از داخل بتن خارج شده و حفره مخروطی شکل به جا مانده توسط مخلوط گروت و چسب بتن آب بند پر می شود میزان مصرف مهره مخروطی پلاستیکی 2 برابر سوراخ های در نظر گرفته شده برای عبور بلت می باشد . مهره مخروطی پلاستیکی چنانچه با دقت از داخل بتن خارج شود با یک روغنکاری ساده دندانه های آن قابل مصرف مجدد می باشد .