بتن خود متراکم

بتن خود متراکم‌‌، بتنی میباشد که توانایی جریان تحت اثر وزن خود را دارد و تماما و سوای نیاز به ویبره و حتی در جوار تراکم شدید آرماتور در قالب جای گرفته به گونه ای که در کلیه فرآیند، یکنواختی خود را حفظ نماید. يکی از گونه های بسيار جالب بتن‌ها، که برای کاربرد در قطعات بتن آرمه پر آرماتور، تاسیس شده است. ‌امروزه بتن خود متراکم يکی از ایرادات عمده اجرای کارهای بتنی در محيط‌های شهری را حل مینماید که مشتمل بر آلودگی صوتی ناشی از کاربرد ويبراتور برای لرزاندن و جادادن بتن میباشد. ‌

بتن خود متراکم‌، بتنی که به خودی خود و فارغ از صرف هیچگونه انرژی خارجی و تحت اثر وزن، واقعه میفتد یا این که جمع میشود. این بتن با روانی و عملکرد بسیار بالا به راحتی در لابه‌لای بنا قرار میگیرد در واقع نیازی به ویبره کردن ندارد.‌‌‌ در طرح ادغام بتن خود متراکم معیار آب به سیمان حذف گردیده و با به کار گیری از مواد افزودنی دیگر به بتن با روانی بالا رسیده‌ایم.

بتن خود متراکم در مواقعی که شبکه بندی آرماتور‌ها فشرده میباشد، موردی مناسب میباشد. هم چنين عدم نياز به لرزاننده، آلودگی صوتی محيط را به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش میدهد‌. علی رغم خصوصیت‌های مناسب، طرح اختلاط و اجرای این دسته بتن به عوامل متعد‌دی از قبيل دانه بندی مصالح سنگی‌، گونه مواد افزودنی و همچنين فيلرهای گزینه استفاده بستگی دارااست. در حیث گرفتن هر کدام از معيارهای فوق‌، کيفيت بتن سخت گردیده و فعالیت پذیری بتن تازه را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

 

کاربرد بتن خود متراکم

کاربرد تکنولوژی بتن خود متراکم به حیث ملاحظات اقتصادی و سهولت اجرائی ارجحیت دارااست. بدلیل عدم نیاز به ویبره و به باعث روانی زیاد به کارگیری از آن قادر است ضعف بنا‌های بتنی را در کشور‌ایران که تا حدود متعددی متاثر از عدم ویبره مطلوب (بخصوص در تراکم شدید آرماتور) و غیر یکنواختی بتن میباشد کم کند اما می بایست در به کار گیری از آن ملاحظات خاصی را به فعالیت بر‌د. همه فرمول‌ها و پارامترهای گزینه به کارگیری در تولید و طراحی بنا‌های بتن آرمه‌ در اینجا نیز عیناً به فعالیت می‌رود.

مزایای به کار گیری از بتن خود متراکم

خاصیت و پارمترهای ویژه بتن خود متراکم

این بتن قادر است برای ایجاد هر جور بنا با خصوصیت‌های مناسب دوام‌، مقاومت و … به عمل رود. به لحاظ مقاومت فشاری‌، کششی‌، مدول الاستیسیته و … با بتن‌های عادی فرق نمی‌نماید و همه پارامترها و فرمول‌های طراحی بتن عادی اینجا نیز کاربرد دار‌د.بدلیل به کار گیری از مقادیر زیاد مواد پودری، انقباض خمیری و خزش بیشتری را نسبت به بتن عادی انتظار داریم لذا سرعت در آستانه عملیات کیورینگ در بتن خود متراکم امر ضروری میباشد. کارایی بتن خود متراکم با سه پارامتر پایین تعریف می‌گردد.

  1. امکان پرکنندگی
  2. امکان عبور (‌عدم توقف)
  3. مقاومت در قبال جداشدگی

ویژگی ها بتن خود متراکم

از نگاه کارآئی يک بتن خود تراکم مطلوب دارنده خواص زير خواهد بود.

از لحاظ دوام براي بتن خود تراکم سخت گردیده نکات زير لازم به ذکر میباشد.‌

روانی عمدتاً به وسیله فوق روان کننده‌ها کنترل می شود اما به کارگیری بیشتراز حد آن‌ها می تواند باعث به خطر جدا شدگی دانه بندی‌ یا این که توقف بتن شود. بدلیل خاصیت روانی زیاد بتن خود متراکم خطر جداشدگی دانه بندی و توقف زیاد بوده و توجهات خاصی را می‌طلبد. این خطر میتواند با به کار گیری مطلوب و کافی از ریز دانه‌ها (ذرات کوچکتر از ۰/۱۲۵ میلیمتر‌) کاهش می یابد.

 

دلايل توسعه بتن خود تراکم در دنيا

کاربردهای اجرائی ويژه با بتن خود متراکم

دلایل اقتصادی پیشرفت بتن خود متراکم (scc) کاربردی

خزش در بتن ‌خود تراکم

ارتباط بین تنش و تغییر شکل نسبی بتن تابعی از زمان میباشد که ارتقا تغییر صورت نسبی به مرور زمان تحت اثر بار ثابت خزش نامیده می‌گردد. از‌آنجا‌که این ارتقا میتواند چندین برابر بزرگتر از تغییر شکل نسبی هنگام بار گذاری باشد، لذا پدیده خزش نقش نسبتاً مهمی در خلق بنا‌ها خواهد داشت. بزرگی خزش و نرخ پیشرفت آن تحت تأثیر فاکتورهای متعددی میباشند، برخی از این فاکتورها ناشی از خاصیت ترکیب سیمان بوده و برخی به موقعیت بارگذاری و محیطی بستگی دارا‌هستند.

با اعتنا به اینکه خزش به میزان تنش نیز بستگی دارااست، زمانی که تنش تحمل گردیده کمتر از حدوداً نیمی از مقاومت فشاری بتن باشد، کرنش خزشی نسبتاًً متناسب با معیار تنش بوده و خزش خطی خوانده می گردد. در سطح های بالاتر تنش، خزش با نرخ سریعتری ارتقاء مییابد و نسبت به تنش غیرخطی میگردد. این رفتار غیرخطی خزش در سطح ها بالای تنش، مربوط به افزایش میکروترک‌ها تلقی می شود. تنش‌های فشاری به تدریج در ساز‌ه‌های بتنی در بارهای سرویس از نصف مقاومت فشاری بالاتر می روند و لذا اثرات خزش غیرخطی از اهمیت کمتری نسبت به خزش خطی شامل است.

بتن خود متراکم

بتن آرکا

برای بازدید از سایت دیگر ما اینجا کلید کنید.

با تشکر از دیدن شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *